B12 vitamiini kasutusvõimalused

Toimetamata, pooleli artikkel. Valmib hiljem tulevikus.

B12 vitamiini roll, vabasõnalised fragmendised ülevaated teadusuuringutest, erinevatest põhjalikest allikatest ja ka kõikidest Medical Medium'i raamatutest, blogist.




Vedela B12 vitamiini mõjud ja toimed MM materjalide põhjal.

B12 on hästi imenduvates vormides metüülkobalamiin ja adenosüülkobalamiin mitte tsüanokobalamiinina. Metüülkobalamiini ja adenosüülkobalamiini korral ei pea teie maks B12 muundumiseks kasutatavaks vormiks mingeid töid tegema.

B12 parandab ja tugevdab vöötohatise viiruse poolt kahjustatud närvisüsteemi piirkondi. ADHD ja autismi kõrvalekallete korrastamisel tugevdab B12 aju ja kesknärvisüsteemi. 
B12 on üks toidulisanditest, mis tugevdab kesknärvisüsteemi, aitab reproduktiivhormoone ja süsteemi stabiliseerida kui on sümptomitega premenstruaalne sündroom, perimenopaus, menopaus ja postmenopaus.

Head bakterid soolestikus toodavad kehale enamiku B12 vitamiinist. Aga seda mitte kogu soolestikus, vaid seda luuakse kehas peensoole kolmandas osas (niudesooles). See on põhiline koht, kus käib B12 tootmine ja imendumine. 
Seal soole osas toodetud B12 on metüül- vormides, mis on ajule ka kõige ära tuntavamad B12 vitamiini vormid. Teadus pole veel seda avastanud, et niudesooles olevad ensüümid takistavad nii toksiinide kui ka muude toitainete imendumise selles piirkonnas, see siis tähendab, et sellest piirkonnast ei imendu muid toitaineid ega ka toksiine vereringesse. 
Näiteks USAs on laualt levinud inimestel B12 vitamiini puudus või olla puudulik metüülide tootmine ning imendumine. Imendumise ja tootmise puudulikkus saab olla tingitud liigsestest toksiinidest kehas, mis taksitavat metüleerimist ja selle tõttu õiget toitainete muudamist või imendumist. Piisavas koguses  kasulikud bakterid muudavad metüleerimise tugevaks, kuid kõigil on neid baktereid vähe - st mikroprobiootikumid, mis elavad looduslikult teatud toitudel, sisenevad soolestikku, kui me neid tarbime, ja täidavad niudesoole. Neid bioaktiivseid mikroorganisme ei saa poest osta probiootiliste lisandite vormis ega kääritatud (fermenteeritud) toitudest ja jookidest.

Soolestiku heade bakterite taset saab tõsta erinevate värskete elus toitudega. Seetõttu on ka eksiarvamus, et inimesed, kes valivad taimetoitluse tee, on B12 puuduses, tegelikult B12 puudus on üleüldine toitumisstiilist olenemata, sest need spetsiaalsed probiootikumid ja mikroorganismid elavad puu- ja köögiviljade välispindadel (endale usaldusväärsest kasvukohast [nagu vanaema aiast puhtalt kasvanud pesemata tomatid, lehelised, õunad jne., marjad metsast] tarbida pigem pesemata, ka kerge loputamine võib need organismid alles jätta). Neid mikroorganisme ei ole mullas leiduvate organismid, ega mullast saadud probiootikumid. Kõrgenenud mikroorganismide, millega üles ehitada oma soolestiku head mikrofloorat peamiseks allikaks on värsked, töötlemata idud -  nt. lambalääts + ristik + redis kombo (LINKjärgi katsetatud, hakkavad hästi idanema, idandamise ABC, vaata siitlutsern, brokoli (LINK), läätsed, sinep, päevalill, lehtkapsas ja muud neile sarnased seemned idanemisel on elavad mikroaiad. Selles pisikeses, tärkavas eluvormis on nad täis kasulikke baktereid, mis aitavad soolestikul areneda. Nii saabki taastatud ka niudesooles B12 tootmine, imendumine ja säilitamine. 


Idud segamini:  lambalääts + ristik + redis kombo (LINK), brokoli (LINK) ja mungoad [need suuremad] (LINK). Kooslus on väga meeldiva maitsega, ei ole tunda brokoli või redise idandite liigset vürtsikust (kibedust). 


Veel, mida saab enda jaoks teha on juurde sobib võtta poes leiduvaid kvaliteet probiootikume (Lennukad kommentaar: MM toidulisandite lehel soovitab selles valdkonnas Enzymedica probiootikume (LINK)) ja on sobilikud ka pinnases leiduvaid probiootikumid.

Madala vesinikkloriidhappe (maos vajalik seedemiseks), raskemetallide toksilisuse ja / või ammoniaagi läbilaskvuse käes kannatades surevad tõenäoliselt paljud soolestikus olevad head bakterid. See paisutab niudesoolt, millel on mitmeid negatiivseid tagajärgi, näiteks nõrgestab tõsiselt immuunsussüsteemi. See vähendab B12-vitamiini tootmist soolestikus või peatub täielikult.

Kui taastada oma mao vesinikkloriidhappe kontsentratsioon, toitumisest eemaldanud rasked metallid ja soolestikku ärritavad toidud (Lennukad kommentaar: vt siit kõige lõpus) ning ümber pööranud oma soolestiku võime toota B12-vitamiini, taastades produktiivsed bakterid-mikroorganismid, siis paranevad tõenäoliselt kõik soolestiku terviseprobleemid.

B12 vereanalüüsidele ei saa tugineda, sest meditsiinilaborid ei suuda veel tuvastada B12-vitamiini taset soolestikus, elundites ja eriti kesknärvisüsteemis. Kuigi B12 toidulisandi võtmine võib vereringet täita, nii et teie B12 tase kuvatakse vereanalüüsides piisavana, ei tähenda see, et B12 siseneb kesknärvisüsteemi, mis vajab kriitiliselt B12. Seega tasub alati võtta kvaliteetset B12 toidulisandit, sõltumata sellest, mida näitavad vereproovid. B12 puudus on väga reaalne puudus, millel on väga reaalsed tervislikud tagajärjed. 

Samuti saab tervendada nn. MTHFR-geenimutatsioone ja muid metüülimisega seotud probleeme. Meditsiiniringkondades sildistatud MTHFR geeni mutatsioon on ebatäpne. Selle seisundiga inimestel geenipuudus tegelikult puudub; pigem on nende kehal mürkide ülekoormus, mis takistab toitainete muundamist mikrotoitaineteks. Minimaalselt on selle diagnoosiga inimestel kindlasti EBV (ja olenevalt inimeseti ka võib-olla veel mõni viirus). Aegamisi on kahjustanud see maksa ning see omakorda muutnud kogu kahjustunud keha protsesse tootma B12 vitamiini ja tootma ning omastama muid võtme tähtsusega toitaineid. See tõstab homotsüsteiini taset, mis kutsub esile positiivse MTHFR geeni mutatsiooni tänapäevases äärmiselt ebastabiilses, uues, trendikas testis. Põhimõtteliselt on see lihtsalt järjekordne (vigane) põletikuproov. Need võimsad mikroorganismid (spetsiaalsed probiootikumid ja mikroorganismid, mis elavad puu- ja köögiviljade välispindadel) võivad alandada homotsüsteiini taset ja praktiliselt ümber pöörata MTHFR geeni mutatsiooni diagnoosi. Kui viirus(ed) on kontrolli all või kõrvaldatud, muutub geenimutatsiooni test ja näitab, et seda pole - tõend selle kohta, et geenimutatsiooni tegelikult polnudki. 

Väga oluline vitamiin (adenosüülkobalamiin koos metküükobalamiiniga), mida kõik vajavad, sest sellest on tavaliselt kõigil suur puudus. B12 vitamiin kaitseb kogu keha EBViiruse neurotoksiini kahjustuste eest. B12 toetab ja parandab kesknärvisüsteemi ja endokriinsüsteemi ning aitab tugevdada aju neurotransmitterite kemikaale, et see püsiks EBV vastu tugev. See vitamiin tugevdab ka teie immuunsussüsteemi, turgutab teid vaimselt ja emotsionaalselt ning aitab metülatsiooniprobleemide ja homotsüsteiini taseme vähendamisel. Aja jooksul võib õige B12 tüüp isegi MTHFR-geeni mutatsiooni diagnoosi ümber pöörata, kuna see fikseerib kehas kahjustused, mis põhjustavad geenimutatsioonitestides valepositiivseid tulemusi.

****

Aprikoosid, banaanid on B12 vitamiini võimendav vili, sest need aprikoosid välja viia soolestikus mitte produktiivseid elemente, mis takistavad tervislikku B12 tootmist. 
marjad, artišokid, sibulad, ingver, maguskartulid on B12 vitamiini võimendav viljad.
Sidrunmeliss Melissa officinalis on B12 säilitav taim, mis tähendab, et see jälgib kehas selle vitamiini varusid ja hoiab keha kogu B12 varusid ära kasutamast (jälgib, et oleks reservi).
Petersell, aloe vera, mesi sisaldab mikrokoguseid B12 vitamiini.

B12 vitamiin saab olla hea abivahend meeste fertiilsusele.
Ainuüksi B12 tõsine puudus võib näiteks põhjustada närvisüsteemi kiiret allakäiku, sh müelopaatiat (seljaaju haigus) ja surma.


B12 vitamiini süstid pole kuigi kasulikud, sest B12 vitamiini tuleb võtta suu kaudu, et see oleks ka efektiivne.
Kui võtta suu kaudu manustatavat B12, imendub see seedesüsteemi, kus see on "nähtav" ning muudetud aktiivseks ja biosaadavaks, nii et vereringesse sattudes on see vormis, mida meie närvid ja elundid aktsepteerivad. Vitamiini süstimisel möödub see sellest protsessist, nii et süstid pole nii tõhusad kui suukaudse B12 lisandi manustamine. 
Parim B12 lisand on kvaliteetne adenosüülkobalamiini-metüülkobalamiini segu. Kõrgendatud biootiliste ainetega toitude söömine aitab kehal luua oma B12.

Kui EBV (Epstein-Barr viirus) sööb ära elavhõbeda ja vabastab selle tagajärjel rohkelt neurotoksiine (metüülelavhõbeda kõrvalsaadused) - see vähendab neuronite tugevust ja häirib aju elekrtilisi impulsse. Need neurotoksiinid alandavad nii magneesiumi, naatriumi, glükoosi, glükogeeni ja B12 taset närvisüsteemis isegi kuni tõsise puuduseni, mida veretestide abil pole veel võimalik tuvastada.

Üks vitamiin, mis on ülioluline teie keha võimele paljusid teisi toitaineid metüülida, on vitamiin B12. Keha toetub tõepoolest kümnete tuhandete igapäevaste funktsioonide täitmisele B12-le. B12 on nagu kõige alus. Maks tugineb sellele B-vitamiinile ja talletab seda suures koguses, süvenedes sinna pidevalt organite tavapärase funktsiooni osana. See tugineb funktsioonile B12, mida maks saab täita, kui tal pole vajaminevaid toitaineid: võime toota üksi teatud toitainete ja keemiliste ühendite mikrokoguseid. Kogu keha juht - maks, saab seda teha ainult siis, kui selle põhikomponent B12 on piisavalt varustatult, et saata see välja teie ajule, ülejäänud närvisüsteemile, südamele ja muudesse kehakohtadesse, mida hädasti vaja on. 

***4s pooleli 193



B12 vitamiin aitab ja parandab maksa rakkude infovahetust. Kaitseb närvikude maksas. Ülioluline vitamiin kõigi üle 2000 erineva keemilise protsessi jaoks, mida maks teeb. B12 on võtme tähtsusega vitamiin, mis aktiviseerib maksa võimet kasutada, töödelda ja laiali jagada kõiki teisi vitamiine ja mineraale, mis on ladustatud maksas. B12 tugevdab maksa kõikvõimalikel erinevatel viisidel.


5-MTHF (B9 vitamiini hästi imenduv vorm) ja B12 vitamiinide koostoime. 5-MTHF seob end B12 vitamiiniga. Keemilised ühendid, mida maks toodab, kinnituvad 5-MTHF ja B12 külge, nii et teised organid saaksid B12 vitamiini kergesti tuvastada ja imendada.



Kui B12 on vesilahuses, siis ei vaja see lahjendamist, võib otse suhu tilgutada, maitse tagasihoidlik.

MM soovitab võtta igapäevaselt 2500 mcg B12 vitamiini. Erinevate probleemide korral 2500 mcg 2x päevas ehk siis 15 tilka või 2x15 tilka.
Lastel soovitab 10 tilka päevas (ca 1667 mcg). 


Praktika (Lennukad kommentaar): 

1) Tilkadega arvutus versioon on täpsem, kui pipeti täitena arvutamine, sest iga pipett vaakumiga tõmmates saab mahutada erineva koguse tilkasid. Mistahes pudeliga pipettidel tundub reeglina aga tilga suurus olevat sama, erinevalt siis pipeti mahutavusest. 

2) B12 võib võtta igal ajal ööpäevas (pole vahet, kas hommikul, päeval, õhtul või öösel), tühja kõhuga ehk enne sööki (20 minutit hiljem süüa), hoida ca 20 sekundit keele all või loputada suus enne neelamist. NB! B12 vitamiini imendumine algab suust! 
B12 vitamiin võib pikema aja jooksul hakata mõjuma ergutina (toime väga meeldiv ja sujuv), siis tasub see ära võtta enne kella 14.00, kui magama minek oleks 22.00. Kui millegagi koos võtta, siis sobib kokku nt. B9 vitamiiniga.

B9 vitamiini hästi imenduv vorm on metüülfolaat e. 5-MTHF e. L-5-Methyltetrahydrofolate, firmadest korralikumana paistab silma Thorne 1mg versioon (LINK), 5 mg (LINK) [MM soovitab 5 mg kapslit]
Võtta erinevate konditsioonide puhul ja ka igapäevase maksa ja muu hea tervise säilitamise eesmärgil 1 kapsel [5 mg] 5-MTHF (B9 vitamiini hästi omastuv vorm) päevas.

Konditsioonid, millest juttu, millal võtta 1 kapsel 1x päevas: kemikaalide ja toidu tundlikkus, ekseem ja psoriaas, väsimus ja energia probleemid, südame pekslemine, kõrge vererõhk, põletik, maksa unetus, armkude maksas, müstiline nälg, Raynaud' sündroom, SAD, kaalu tõus.


Millal võtta 1 kapsel 2x päevas: autoimmuunne maks, diabeet jm. veresuhkru tasakaalutus, metüülimise probleemid, aju udusus.








Muud allikad B12 vitamiinist.

B12 vitamiini aktiivne vorm on metüülkobalamiin (ja adenosüülkobalamiin), mida leidub ka looduses. Neid vorme on kehal kõige lihtsam töödelda ja kasutada. 

Ta on oluline rakkude kasvu- ja uustootmisprotsessides. Vajalik immuun- ja närvisüsteemi funktsioneerimiseks.


Ametlikest tabelitest leiab võtmise soovitustena väga väikese koguse - vaid 4 mcg päevas. Seetõttu võivadki olla psüühikahäired, rahutus, masendus jms muud (psüühilised) kõrvalekalded laialt levinud ja antidepressante kirjutatakse arstide poolt välja "söögi alla ja söögi peale". 
Kuigi lahendus on lihtne - piisavas koguses igapäevaselt kergesti imenduvat aktiivset vormi vitamiinist B12. See säästaks inimese tervist, sest on täiesti ohutu; raha, sest on kordades odavam ja ka keskkonda, sest jäägid, mis väljuvad inimese kehast, on ökosüsteemile ohutud. 
Antidepressandide ja muude (taoliste) medikamentide jäägid, on aga toksilised, veepuhastusjaamad ei suuda neid veest välja puhastada. Lisaks löövad antidepressandid sassi loomuliku ajukeemia, mille taastumine on vaevaline. B12 suurtes kogustes (kuni 200 mg) tervendab skisofreeniat, depressiooni ja teisi psüühilisi haigusi. 

Metüülkobalamiin mängib võtmerolli, kui me magame. Ta aitab täita aju "kütusepaaki" kui närviühendused luuakse aminohapetest. Samal põhimõttel toimub ka depressiooni tervendamine palju kiiremini ja täielikumalt vitamiiniga B12. 

Metüülkobalamiin on veega (sh süljega) kokku puutudes kirsipunase värvusega (vt pilti), kuivalt tumedama roosa värvusega.
Värvus
Metüülkobalamiini imendumine algab läbi suu limaskesta.


B12 vitamiin tagab vereloomes vere punaliblede normaalse arengu, närvide ja naha häireteta toimimise. Aitab vältida südame- ja veresoonkonna haigusi.
Ainsana kõigist vitamiinidest sisaldab koobaltit, mida on vaja punaste vereliblede tootmiseks ja närvisüsteemi stabiliseerimiseks.
B12 vitamiin osaleb DNA sünteesis, rasvhapete sünteesis ja energia tootmises.


Kliinilised uuringud on näidanud, et metüülkobalamiin kaitseb aju ja närvisüsteemi glutamaatide ja kunstlike magustajate poolt põhjustatud ajukahjustuste eest. 
Glutamaatide ja kunstlike magustajate poolt põhjustatud kahju võib olla raske ja pikaajaline, kuid on suuresti ignoreeritud allopaatilise meditsiini poolt.
Ostes poest poolfabrikaate, liha- ja kalatooteid, võib inimene ka tahtmatult sisse süüa nimetatud lisaained, sest tootjal on õigus maskeerida glutamaatide sisaldus pakendil nimetusega "sisaldab muid lõhna- ja maitseained".
Metüülkobalamiin vähendab lisaainete poolt indutseeritud neurotoksilisuse: glutamaatide (E621-E625) ja aspartaatide (nt. E951, coca-cola zero, dieettooted, suhruasendajad) kahjulikke toimeid ajule ja närvisüsteemile ja seega Alzheimeri ja Parkinsoni tõve, tähelepanuhäirete ja autismi välja kujunemist või süvenemist.
B12 vitamiin on esmaabi lisaainete poolt põhjustatud mürgistuste korral, viies need kehast ohutult välja.


B12 vitamiini puudus põhjustab ka unetust (mis sisaldab endas ka päevast unisust, rahutuid öid ja tihedaid öiseid ärkamisi), aneemiat, mäluhäireid, seljaaju degenereerumist. Vitamiini B12 vaeguse tunnused ei pruugi avalduda otsesena aastaid, vaid võivad olla maskeerunud mõne muu haigusena, mis ei seostu üldse B12 vaegusega.

B12 juurdevõtmine viib parema une kvaliteedini ja parandab tuju. 

B12 vaegus vanematel inimestel võib anda peale depressiooni veel sümptomeid nagu tuimus, torkimine kätes-jalgades, kuumatunne, paistes keel, nägemishäired ja kõhulahtisus ning reumatoidartriit.
Metüülkobalamiin toimib ka kui valuvaigisti: parandab närvide juhtivust ja soodustab vigastatud närvide regeneratsiooni. Tõhusat toimimist on täheldatud näiteks alaseljavalude, diabeetilise neuropaatia (diabeedi poolt põhjustatud närvikahjustus), neuralgia (närvivalud) puhul. 
Osades riikides hakati pidama vitamiini B12 valuvaigistavaks vitamiiniks alates aastast 1950. 


Eestis tavaliselt, kui seda müügil on, siis näiteks mõne multivitamiini osana, mille kogused on imepisikesed ja kehal jääb ikka B12 suur vaegus. Kui suurema toimeainega B12 isegi tuleks looduspoodide või apteekide valikusse, siis hinna, koguse ja kvaliteedi suhtes oleks see väga kallis.

B12 ja B9 (eelistada foolhappe eelvormi folaati, mis on parema imendumisega) vitamiin töötavad koos, üks ei imendu ilma teiseta. Üks uuring näiteks toob välja, et B12 puudus võib makseeruda ka B9 puudusena, ehk kui tarbida B12 vitamiini, aga puudus ikkagi avaldub, siis B9 juurde manustades, saab ka B12 näidu korda.

Kust leida korralikku, puhast B12 vitamiini hästi omastuvates vormides?
Lühike vastus oleks - keeruline, küll aga mitte võimatu, aga hind on kallis.

Siin ja siin on analüüsitud erinevaid B12 vitamiinie nii Eestis kui välismaal.
B9 vitamiin hästi omastatavas vormis folaat (folate, 5-Methyl-tetrahydrofolate,  5-MTHF(LINK) ja kangem (LINK).  


Kuidas tellida välismaalt (kirjeldus võimalikult lihtsalt ja arusaadavalt) siin.

Mis on tsüanokobalamiin? See on ka vorm B12 vitamiinist, aga tegemist on selle kunstliku vormiga (looduses ei leidu), millest üks osa on tsüaniidi molekul (sinihape)! Kuna tegemist on "sünteetilise" vormiga, siis peab keha lisa vaeva nägema, et seda kehast väljutada kaasateks selleks kehas niigi nappivaid vitamiinide ja mineraalide varusid. Tsüanokobalamiini pakutakse ka Eestis süstevormina.





Lisalugemist:
MM kirjutab B12 vitamiinist:
- MM I raamat 💎 krooniliste terviseprobleemide tervendamine (LINK) lk 135-136, 144-146, 181-182, 214-217, 224.
- MM II raamat 🍊 Elumuutvad toidud (LINK) lk 104, 118, 125, 128, 214, 256, 281, 285, 290, 326, 332, 344, 363-363, 406, 437, 450, 451.
- MM III raamat 🌳 Kilpnäärme tervendamine (LINK) lk 37, 88, 100-101, 202, 330.
- MM IV raamat 🍎 Maksa tervendamine (LINKlk 57, 59, 193, 376-377, 380-403  
5-MTHF kajastus lk 371, 380-393, 396, 398-401, 403.(NB! Lehekülgede numbrid ei pruugi kattuda erinevate trükkide või veebiversioonidega).
- MM blogi https://www.medicalmedium.com/ märksõna "B12" [vasteid on väga palju]

Mis on metüülimine https://ecosh.ee/b12-vitamiin/
http://en.wikipedia.org/wiki/Methylcobalamin
http://www.naturalnews.com/029309_methylcobalamin_brain.html
www.aigarsade.com/Vitamiinidest_ja_mineraalidest.pdf
http://www.mend.net/cgh/methylcobalamin.html
http://www.hindawi.com/journals/np/2013/424651/
http://www.naturalnews.com/020778_vitamin_B12_sleep_disorders.html
http://www.telegram.ee/toit-ja-tervis/maitsetugevdaja-e621-ehk-naatriumglutamaadi-ohud
http://www.looduspere.com/aspartaam-on-murk-ettevaatust/
https://www.autismspeaks.org/science/science-news/study-vitamin-b12-levels-low-brains-affected-autism-or-schizophrenia
Tsüanokobalamiini ja metüülkobalamiini vahe http://www.dadamo.com/B2blogs/blogs/index.php/2004/02/07/cyanocobalamin-versus-methylcobalamin?blog=27

B12 puudus ja B9 puudus, B9 juurde manustamine saab B12 näitu korrastada https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20608755
Mis haigus on müelopaatia http://meditsiinsiin.info/haigused/muelopaatia.html


Märksõnad: Alfalfa - lutsern, lentil - lääts(ed).



Viimati täiendatud 9.11.2019
Sinisega on lingid